Pages Navigation Menu

Pascale Hans Magazine

Interview met designer Nadine Möllenkamp van het Duitse label BLAENK

Interview met designer Nadine Möllenkamp van het Duitse label BLAENK

Het Duitse label BLAENK is een samenwerking van de Duitse designers Nadine Möllenkamp en Silke Geib. Ze hebben elkaar leren kennen toen ze na hun studie beiden bij het label Victor & Rolf gingen werken. Daarna zijn ze hun label BLAENK gestart in 2010. Terwijl Silke Geib nu weer in Berlijn woont en werkt is Nadine Möllenkamp vanwege de liefde in Amsterdam gebleven. Ik heb beiden meermaals gesproken in Berlijn en ben reuze benieuwd naar het leven van Nadine in Nederland, haar inspiratie en het pendelen tussen Amsterdam en Berlijn.

Ik ga dan ook op bezoek bij haar in het atelier in Amsterdam dat ze op de Weteringschans nummer 151 heeft.
BLAENK, interview Nadine Möllenkamp ©pascale hans

1. Sinds wanneer woon je in Nederland?
Sinds 2007 woon ik in Nederland

2. Hoe lang hebben jullie voor Viktor & Rolf gewerkt?
Ik twee en halve jaar en Silke iets van drie en half, maar ik weet het niet zeker. Silke was op het laatst voor de mannenlijn verantwoordelijk en ik was in het Womenswear team en heb aan de showcollecties meegewerkt.

3. Zijn Victor & Rolf in Amsterdam gevestigd?
Ja, ze zitten in Amsterdam op de Herengracht met een schitterende achtertuin wat vroeger waarschijnlijk een burgermeesterhuis was en daarvoor zaten ze in een klein villaatje bij het Rijksmuseum op de Hobbemastraat maar dat was te klein geworden voor zoveel mensen.

4. Hoeveel mensen werkten daar ongeveer?
Zeker 25 tot 30 mensen en dan nog de productie in Italië.

5. Welke invloed heeft het werken bij Victor & Rolf op jou gehad?
Vooral het conceptuele denken. Het design en het concept moeten een eenheid creëren, dan kan je een sterke collectie neerzetten, dan kan je echt een story vertellen. Als je het concept begrijpt dan zie je de beauty erin en dat maakt het heel sterk.

6. Waarom zijn jullie het label BLAENK samen begonnen? Wat heeft jullie daartoe gezet?
Dat was eigenlijk dat we dachten: ‘We werken al zo lang voor die andere designers en nu willen we onze eigen concepten bedenken en een eigen merk met een eigen handschrift wat van ons zelf is.’
En we wilden ook een onderneming beginnen. We hebben enorm veel geleerd maar we wilden voor onszelf beginnen dus een bedrijf met een visie en een plan.

7. Hadden jullie voor de eerste collectie al iets in je hoofd?
We hebben bijna een jaar de tijd genomen om onze eerste collectie in Parijs te presenteren. Je moet eigenlijk alles bedenken en het merk neerzetten en toen hebben we in Parijs in een galerij gepresenteerd. Tussen kunst, design en cultuur te starten, dat was onze insteek. Wij doen veel handwerk en veel details om een eigen stof te ontwikkelen, we laten de stof produceren.
Het is bijna een soort cultuur insteek, we willen meer als kunst insteken dan als mode. Daarom doen we graag tentoonstellingen zoals je hebt gezien in de ambassade. Zo kunnen de mensen de kwaliteit en de stoffen goed zien en hebben we zelf contact met de mensen.

Note: BLAENK heeft de zomercollectie 2014 vorig jaar gepresenteerd in de Nederlandse ambassade in Berlijn.
BLAENK, interview Nadine Möllenkamp ©pascale hans8. Wat kan je vertellen over jullie lente- en zomercollectie 2014?
‘De titel is Untitled,’ zegt Nadine lachend. De zomercollectie is echt uit gevoel van Wit. Wat betekent wit? Wat symboliseert het wit? Reinheid en zartheit (tederheid), een licht gevoel want wit is niet echt een kleur. BLAENK staat echt voor leegte, iets wat je ieder seizoen opnieuw kunt beschrijven, dat is ook de naam BLAENK, voor een nieuw begin. We zijn ook altijd bezig met duurzaam ondernemen, ook in de zin van hergebruik van materialen. We hebben nu veel gordijnen gebruikt, zijn ‘unique pieces.’ Het is een soort statement dat wij duurzaam willen ondernemen. Niet alleen recyclen of up-cycling, maar ook dat onze kleding in Duitsland geproduceerd wordt, dat de transportwegen kort zijn. Het gaat niet naar een ander continent. We kunnen heel snel zien en schakelen of iets mooi wordt of dat er iets moet worden veranderd. We doen ook heel veel zelf.

9. Wat bedoel je met ‘We doen heel veel zelf?’
Bijvoorbeeld ook dingen zelf ontwikkelen en naaien en we zijn niet alleen ontwerpers. We zijn uitvoerende naaisters en we besteden geen dingen uit die we niet noodzakelijk moeten uitbesteden wat niet nodig is. We proberen het thuis te doen en we werken met freelancers die een borduurwerk doen of breien.

10. Hoe vaak zien jullie elkaar? En hoe werkt dat?
Ja, dat is heel verschillend. Er zijn tijden dat Silke heel vaak naar Amsterdam komt als er concepten moeten worden ontwikkeld, maar het kan ook zijn dat ik twee maanden in Berlijn ben. Vooral natuurlijk tijdens de Fashion Week. En er is ook Skype. Iedereen heeft zijn eigen taken te doen en eigen verantwoordelijkheid.

11. Waar wordt jullie collectie gemaakt? In Berlijn, Amsterdam of beide?
Meestal in Berlijn. Ik naai wel zelf dingen in Amsterdam en begin de Try Out in Amsterdam, maar de meeste dingen worden in Berlijn gemaakt. Silke heeft daar een grote studio en ook is daar de Production Company die patronen maakt en de ontwikkeling.

12. Wat kan je echt als jullie handtekening kenmerken?
Het is heel detailrijk. Heel veel handwerk, borduurwerk en we hebben altijd iets met draden. Bij ons hangt er altijd wel een draad los, bijvoorbeeld een rafel. Het begint met een draad en het eindigt met een draad. We vinden dat ook mooi omdat het los hangt en daardoor een bepaalde lichtheid krijgt.

13. Wat is het grootste verschil tussen Nederlandse en Duitse designers?
Dat vind ik een moeilijke vraag. Wat is nu Duits of wat is Nederlands? Bij design zie ik dat wel maar bij mode vind ik dat heel verschillend.

14. Volgens de Duitse Vogue staat jullie look bekend als avantgardistisch modern dat tegelijkertijd sprookjesachtig romantisch is. Ben je het daar mee eens?
‘Ja doch!’ zegt Nadine lachend in het Duits. Hebben ze mooi geschreven. Het is ook interessant hoe mensen het zelf zien maar ik vind het een mooie beschrijving.

15. Vorig jaar was koningin Máxima in Duitsland op bezoek. Zou BLAENK ook iets voor haar kunnen ontwerpen bij het volgende bezoek?
Ja zeker. Dat zou wel leuk zijn, dat zou ik heel fijn vinden.

16. Zou je dat leuk vinden en zo ja waarom?
Ja, ik denk wel dat zij een bepaalde uitstraling heeft die heel krachtig is. Ik zou het een enorme eer vinden als wij dat zouden mogen doen. Het blijft even stil.
Ze is ook zo’n persoonlijkheid en een hele mooie vrouw om voor te ontwerpen omdat ze zo’n uitstraling heeft en heel authentiek is en zij is ook een echte mode icoon geworden. Net als Kate is Máxima erg verfrissend, voor een ontwerper is dat fantastisch.

17. Sinds dit jaar heeft Amsterdam ook Mercedes Benz als sponsor en heet het nu de Mercedes Benz Fashion Week Amsterdam. Zijn jullie van plan om ook in Amsterdam jullie collectie tonen of blijven jullie in Berlijn?
Wij tonen meestal ook de collectie in Amsterdam, maar dan in een showroom. We zijn nog een opstartend label en kunnen niet aan alle Fashion Weeks meedoen. Helaas. Ik was er wel en ben erg benieuwd hoe het zich ontwikkelt in Amsterdam.

18. Wat is jouw advies voor een Duitser die in Nederland wil gaan wonen?
Welkom! Dat is moeilijk. Ik vind het eerlijk gezegd heel gemakkelijk om in Nederland te wonen, je komt gauw in contact met de mensen. Het is een filosofie. Iedereen moet het naar zijn zin hebben, er zijn niet zoveel regels. Het is niet moeilijk als Duitse. Nederlanders zijn heel open maar ook heel direct, kunnen krachtige Scherze (grappen) geven. Het is heel gemakkelijk om in Nederland te komen wonen, hoewel het moeilijk is om een leuk appartement in Amsterdam te vinden.

19. Wat is de leukste eigenschap volgens jou van een Nederlander?
Ze zijn heel vrolijk. En ze zijn nieuwsgierig en heel positief. Ze bekijken dingen van de positieve kant.

20. Wat vind je het leukste Nederlandse woord?
Het woord Misschien. Waarschijnlijk vanwege de uitspraak en omdat het betekent wat het betekent. Ik hoorde het in het begin heel vaak. Het klinkt wel mooi.

21. Welk Duits product mis je het meeste?
Brood.

22. Welk Duits product om te eten neem je altijd mee naar Nederland?
Brood.

23. En welk product uit Duitsland mis je helemaal niet?
Ik mis niks.

24. Bezoeken de klanten je hier in je atelier?
Ja, er komen wel klanten hier. Natuurlijk kunnen ze een afspraak maken in de showroom van het atelier op de Weteringschans 151.

25. Als je het even zat bent wat doe je dan?
Ik ga hier om de hoek naar Buffet van Odette of op de Spiegelstraat Soep en Zo of gewoon de Pijp in. Ik bezoek ook heel vaak de Albert Cuyp markt. Ik geniet natuurlijk heel erg van de twee steden omdat ik me zowel in Amsterdam als in Berlijn beweeg.

26. Als Silke in Amsterdam is, woont ze dan bij jou?
Ja, we hebben ruimte zat. Het bijzondere van ons merk is dat we twee vestigingen hebben. We worden natuurlijk meer als Duits merk beschouwd, maar we zijn ook beiden graag hier en vinden Amsterdam een hele mooie stad. Berlijn is soms zo groot en dan is Amsterdam heel liefelijk en gezellig.

Als ik Nadine tot slot vraag waar ze zichzelf over 5 jaar ziet, antwoordt ze:

‘We willen graag uitbreiden en de mensen de mogelijkheid bieden iets van BLAENK te kopen en werken nu aan een concept om dat uit te breiden. We begonnen met kleine accessoires zoals sieraden. Nu denken we ook aan shirtjes, bloesjes en een jurkje zodat iedereen een stukje sprookje kan kopen.’

Copyright foto’s: Pascale Hans
Nadine Möllenkamp en Pascale HansBovenstaande foto: Nadine Möllenkamp en Pascale Hans bij Rijksmuseum Amsterdam